lördag 5 maj 2012

Tulpantid och förvåning

Måste ju tacka för alla fina kommentarer om stenläggningen i pergolan. Några stenar till har kommit på plats idag och det blir så bra så.
Tack också för fina ord om mina morgonbilder. Behövde lite vänliga ord så jag suger åt mig.



Rapsen blir gulare och gulare för varje dag som går nu. 

Har en känsla av att tulpaner blommar fler år än påsk och pingstliljor. Hos mig är det så i alla fall. På fler ställen har jag klungor med påskliljor där bara en blomma finns numera. Så är det inte bland tulpanerna. Det blir till att plantera nya narcisser till hösten. 





Vackra är dom nu, tulpanerna. 



En favorit hos mig är nävan och då alldeles extra den vinröda brunnävan. Jag blev helt förvånad idag när jag såg att ett par små blommor slagit ut i en rabatt idag. Glad!

Älskade brunnäva!

För övrigt så...

  • blir jag helt trött i huvudet när det blåser. 
  • ska vi på kosläpp i morgon. Är man lantis då?
  • är det svårt att fota sockblomman. Den är så liten. 
  • hade jag en trevlig stund i förmiddags då jag var med Camilla på växtloppis. Fyndade ett par små plantor, riktigt billigt. 

Vågar man hoppas på sol igen i morgon och lite mindre blåst?

Kram

13 kommentarer:

  1. Vilka vackra bilder!
    Tänk att rapsen blommar hos er redan, vad härligt!

    Här har det blåst också idag, jag var tvungen att ta ett bad för att tina upp när jag kom in från trädgården.

    Kosläpp låter mysigt! Hoppas ni får bra väder!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder idag också! Du är inte ensam om att bli trött ihuvudet av blåste, jag är helslut idag efter att ha stått på marknaden i full "storm" Hjärnan fungerar inte ens och dotterns födelsedagstårta som jag bakade nyss höll på att bli pannkaka pga det! Nu har vinden dock mojnat och jag hoppas innerligt att vi får det lite lugnare de närmsta dagarna. Fortsatt trevlig kväll / Kram gittan

    SvaraRadera
  3. Har lyckats vara i lä idag. Men målat dubbelplank så blåst hade nog varit bättre trots allt.

    Sol i sinnet, sol i minnet!
    Anna

    SvaraRadera
  4. Jag har en känsla av att det är lite med tulpaner och narcisser som det är med päron och äpple....dom turas om vartannat år att glädja oss.... I år är det definitivt tulpanernas år!

    Var på kosläpp häromdagen för första gången i mitt liv...eller, förr var det ju så att man bara tittade över staketet när grannkorna sprang ut. Inte brydde sig stadsborna om att komma och titta då inte...det går mode i allt...

    SvaraRadera
  5. Ja jisses vad det blåste idag! Kalla, hemska vindar! Hoppas verkligen att det blir bättre väder i morgon, då skall jag ut på äventyr :) Kia, en bloggvän i stan, tipsade om invigning av nytt ställe med växtförsäljnig, det är Gerbianska som öppnar, tidigare har jag bara sett dem på Lisebergs trädgårdsdagar, skall bli jättekul!

    Du lyckades bra med dina sådder. Piplök har jag också försökt, hopplöst!!

    Håller med om att stengången blev jättefin! Himla fint med blandat mönster och olika stenar, får lust att göra om min stenläggning här hemma ;) Kan jag få låna din man?!

    Ha det så kul på koutsläppet - ett riktigt vårtecken! Kram ♥

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder, Marina! Saknar gula rapsfält här uppe i nordöstra Skåne. Annat var det när jag pendlade mellan Malmö-Trelleborg; den resan var fantastisk så här års!

    Någon tur till Kjugekull blev det inte för mig idag. Ska bli kul att få se mer av vad du fyndade!

    Ha en fortsatt fin helg!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Raps är så vackert!
    Jag såg en sådan underbar vy idag. Ett solgult rapsfält som bakgrund till tre välklippta pilträd. Urskånskt! Ville bevara den här synen länge och hade för en gångs skull också kameran med mig i bilen. Lite dumt bara att stanna på motorväg. Så jag får bevara det vackra i hjärtat i stället.

    Jag tycker nog inte att man är lantis om man åker på kosläpp, snarare "sta-bo" med längtan till landet. En äkta lantis gör som en tidigare talare nämnde - tittar över staketet på grannens kor ;-)
    Ha en bra söndag!
    //Ulrika

    SvaraRadera
  8. Gul raps och blå himmel är svårslaget!!! Ni ligger lite före oss men vi är hack i häl! Din morronbilder var verkligen urfina!
    Ha en fortstt fin helg.
    Lotta

    SvaraRadera
  9. Kosläpp! Det låter häftigt. Jag har alltid gillat kor, mina favoriter! Hoppas ni får trevligt.

    Mina brunnävor (traderafynd) börjar också visa sig. De var en ny bekantskap för mig i fjol, men de är verkligen fina.

    Hoppas du hinner vara ute lite imorgon trots ko-aktiviteten :)

    Kram

    SvaraRadera
  10. Rapsfält och blå himmel - ja, det är försommar för mig. Min brunnäva har också börjat blomma - såg det idag jag med! Visst är det en underbar näva.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Ja snälla mer sol vill vi ha. Har lovat hjälpa til på loppis för scouterna i morgon.
    Din näva är super fin. Härlig färg.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Jo, visst är du en lantis!
    Det skulle jag också gärna vara. Jag har aldrig varit på kosläpp, men har hört att det finns lantgårdar i närheten som man kan få komma till när det är dags att släppa ut korna. Ett annat år, kanske?

    Nävasläktet tycks vara stort, så fin brunnävan är!

    Hoppas kosläppet var roligt!

    Kramar

    SvaraRadera
  13. Hoppas att du själv ser vilken skillnad det är i dina bilder i dag jämfört med din gamla kamera. Du fångar ljuset och ser motiven lite annorlunda. Jätte fint! Hoppas du får en trevlig måndag!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar. Jag blir SÅ glad!