tisdag 4 december 2012

Liten receptsamling

Nu är det bäst att jag tar tag i detta. Har lovat er flera recept tror jag som ännu inte kommit på pränt.

Denna laxrätt med risoni till var jättegod och enkel.
En annan god laxrätt var den jag skrev om för någon vecka sedan. Laxbitar i en gratängform och sedan blandar man 5-6 dl creme fraiche (till 8 portionsbitar laxfilé) med ett par tsk sambal oelek och lite finriven parmesanost. Detta breder man över laxen och sätter in den i ugnen 20-25 minuter. Vi har gärna potatisgratäng till.

Så till helgens godsaker.


Hoppas ni kan läsa trots att det blänker lite. Båda kakorna uppskattades. Jag tyckte bäst om den vita. Förmodligen för att jag inte gillar whiskey. Båda kakorna gjorde jag på fredagen och vi åt dem på lördagen. Toppingen till den vita gjorde jag på lördagen. 

Så till mat igen. 
En god champinjonsoppa kan värma gott i vinterkylan. Kanske skulle man kunna ha i bacon eller skinkstrimlor för att göra den ännu matigare. 


För övrigt så...

  • finns det en del människor som har en förmåga att alltid generalisera  De säger allting som om allt gäller alla. Man tycker ju...Man vill ju inte...Ingen vill ha...Undrar hur sådana personer tänker om de tror sig veta hur alla andra har det, tänker, önskar, vill...
  • är jag sugen på något med saffran. Tyvärr hinner jag inte ikväll så det får bli en annan gång. 

Lycka till med recepten!

11 kommentarer:

  1. Håller med dig om generaliseringarna. Låter väldigt gott med recepten.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Det där laxreceptet ska jag absolut prova, låter både gott och enkelt och passar bra till min egna sambal!
    Ha en skön vintervecka.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  3. Tack för recepten. Chokladkakor och efterrätter kan man aldrig få för många recept av.

    Snökram
    Anna

    SvaraRadera
  4. Ditt lax recept låter väldigt gott och måste testas...=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Lax och svamp kan jag ju leva utan "ler" men de andra recepten låter mums så dom tar jag mer än gärna / Kram!

    SvaraRadera
  6. Tack för det, lax är alltid gott!
    Ha det bra

    SvaraRadera
  7. Mmmm... det där med laxen måste jag prova! Nu blev jag riktigt hungrig....
    Så du fick snö till Advent i alla fall! Härligt...
    Kram kram
    Sofia

    SvaraRadera
  8. Tack för alla recept! Den Vita chokladcheesecaken ska jag prova snarast.

    Åh..jag har en sådan där "generaliseringsmänniska" på mitt jobb...önskar hon kunde ge energi istället för att bara ta!

    Kramar

    SvaraRadera
  9. Själv gjorde jag lussebullar igår (på tal om saffran alltså) men fick visst totalt hjärnsläpp. Satte nämligen in första plåten innan den hade jäst! Får väl skylla på att förkylningen gjort mig förvirrad.

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Har ofta läst din blogg men aldrig skrivit en kommentar.

    Tycker mycket om dina bilder från din trädgård.//Marianne


    SvaraRadera
  11. thanks for sharing..

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar. Jag blir SÅ glad!