måndag 19 november 2012

Om man gillar historia

Om man är intresserad av historia är Rom en stad att besöka. 

Fyra dagar, bra skor
Gå, gå och gå
Trappor, vespor
Duvor, turister
Gelato, pasta
Pizza o historia


Mitt i Rom


Svårt att säga vad som fascinerade mig mest men Peterskyrkan  var klart imponerande.


Forum Romanum (det romerska torget) hade jag inte någon vetskap om tidigare. En mycket intressant plats där vi vandrade på samma mark som Titus, Caesar, Augustus.... 

Colosseum hade jag sett fram emot mycket och blev inte besviken. Vilka otroliga byggnadsverk. Svårt att smälta. 

Det kan eventuellt tänkas bli lite mer Rombilder de närmaste dagarna. Ja, så blir det nog. Nu är jag trött och ska sova ikapp (nä, man kan väl inte det egentligen sägs det).


13 kommentarer:

  1. Kul att se dina bilder - låter som om ni har haft det fantastiskt. :) Kram och sov gott!

    SvaraRadera
  2. Härliga Rom, dit kan jag åka hur många gånger som hewlst. Fantastiska byggnader och jag håller med Peters kyrkan är amazing.. Var ni uppe i den stor kupolen? När vi åker dit nästa gång om några år har jag lovat mig själv att köa så jag får komma upp.

    Kram Anna
    PS, Vet du att colusseum kan man sätta inuti det nya Max Iv lab man bygger i Lund ute vid Ericsson. Rätt häftigt.

    SvaraRadera
  3. Nämen har du varit på resa? Kul!! Jag har varken varit till Rom eller Italien, men det verkar vara ett populärt resmål i höst. Förstår varför när jag ser dina bilder!

    SvaraRadera
  4. Jag funderar som bäst på vart jag ska ta maken till våren när han fyller och Rom ligger högtupp på listan. Just därför är det skoj att du visar bilder därifrån och jag ser gärna mer =) Har du tips på boende etc. så mottages även det tacksamt / Kram gittan

    SvaraRadera
  5. Spännande, jag har bokat min första Rom resa maj 2013, så jag ser gärna fler bilder.

    SvaraRadera
  6. Vad härligt! Jag skulle nog älska Rom, jag tycker gamla byggnadsverk som bär på en historia är helt fantastiska!
    Ha det bra och välkommen hem !
    Kram

    SvaraRadera
  7. Rom är så mysigt och vackert! Du får visa hur mycket du vill från Rom :-)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  8. Har aldrig varit där men skulle inte tacka nej till att åka dit. Verkar fantastiskt. Ni verkar ha haft det toppen. Härligt!

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Har aldrig varit där men skulle inte tacka nej till att åka dit. Verkar fantastiskt. Ni verkar ha haft det toppen. Härligt!

    Kram!

    SvaraRadera
  10. Rom, så underbart! Jag har ju besökt Italien, men Rom är fortfarande kvar högt upp på önskelistan. funderar på att göra ett besök där när jag fyller 40 så småningom.
    Visa gärna fler bilder därifrån!

    SvaraRadera
  11. Välkommen hem till den härliga hösten ;)

    Så härligt ni ser ut att haft det! Rom verkar onekligen vara en vacker stad med massor av sevärdheter. Själv har jag aldrig varit där, men absolut kunna tänka mig att åka dit!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  12. Lyckost dig som varit i Rom. Det står på min önskelista. Kul att höra att du inte blev besviken för det blir man ofta tycker jag.
    Ha en skön kväll
    Annika

    SvaraRadera
  13. Rom är en stad alla borde besöka, även jag. Historiken i den staden är väldigt speciell kan jag tänka mig.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar. Jag blir SÅ glad!