måndagen den 18:e februari 2013

Något blev fel

När jag tittar tillbaka på bilder tagna för ett år sedan ser det ljusare ut än nu. Nu är det alltid så grått och mörkt att inga bilder blir tagna. Eller är jag lat? Eller ser jag inte tillfällena?
Förhoppningsvis blir det läge för fotografering om ett par dagar. Säsongen ska ju igång i Lugnet då!


Såhär fin var min Lemon Kiss för ett år sedan. Nu är den så illa tilltygad att den inte ens skulle fastna på bild tror jag. Något måste ha gått fel under förvaringen på vinden i år. Inget hopp om liv faktiskt. Synd.

Som tur är ser övriga pelargoner bra mycket bättre ut. 

För övrigt så...

  • kommer nog denhär laxrätten med på nästa veckas matlista. Låter gott. 
  • är det riktigt svårt att köpa "rätt" fisk i affären. Med rätt menar jag miljömässigt sett. 
  • är det hög tid att baka bröd här. Tomt i frysen. 
Har du lust så tipsa gärna om bra brödrecept. Tack!

Hoppas veckan börjat bra för er alla!

8 kommentarer:

  1. Sorgligt är det när det blir så.
    Jag har också ett par som inte mår så bra. Bla ett citrusträd.
    Suck säger jag.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Trist är precis vad det är ute just nu. Här singlar snöflingorna utanför fönstret. Ska det aldrig sluta! Har nog aldrig längtat så mycket efter vår som jag gör i år.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Även här snöar det igen.Säger som Helen .Ska det aldrig ta slut.Kram

    SvaraRadera
  4. Challe:
    25g jäst
    3,5 dl ljumt vatten
    2 tsk salt
    2 msk socker
    0,5dl olja
    1 ägg (spar av det till pensling)
    1 liter mjöl
    ev. vallmo eller sesamfrö

    Lös jästen i lite av vattnet (eller i sockret om du brukar det).
    Blanda ihop med resten av ingredienserna.
    Jäs ca 40 minuter.
    Baka ut till längd som kan bli limpa eller skäras till småbröd.
    Jäs ytterligare ca 30 minuter.
    Pensla med ägg och strö ev. frön på.
    Grädda i ca 200 grader.
    Små bröd ca 10 minuter,limpa ca 35 minuter.
    Vårt allra bästa vardagsbröd. Fungerar med de flesta mjölsorter,bara inte för stabbigt rågmjöl (då jäser det sämre och kan behöva mer socker).

    SvaraRadera
  5. Jag hoppas du har fel! Och att livet kommer åter till din Lemon Kiss. Den är (eller var...) sååå snygg.

    Skrattar gott åt det där med "tjuriga" kundvagnar. När jag får en sån vagn blir så j-a irriterad. Precis då känns det som om inget - absolut inget - kunde vara värre. Tänk så fel man kan ha ;)

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  6. Åh, vad jag fick vårkänslor när jag såg dina nya fina bilder!!!! Och ändå singlar snöflingorna ner här vid den södra kusten idag!
    Här ett enkelt och gott brödrecept:
    25 g jäst
    6 dl ljummet vatten
    2 tsk salt
    3 msk olja
    1 1/2 l mjöl (jag tar mycket grahamsmjöl, lite rågmjöl och ca hälften vetemjöl)
    dessutom rågkross, linfrön, solroskärnor, sesamfrön o.dy.
    Blanda allt och forma två limpor med en gång. Låt dem jäsa 1 timme. Baka i 225 grader ca 20 min mitt i ugnen.

    Kram Karin P
    P.S Jag tittade till mina pelargoner idag - ingen vacker syn det heller. Men de flesta brukar ju hämta sig. Vi håller tummarna för din också! D.S.

    SvaraRadera
  7. Hej Marina! Det var länge sedan! Hoppas att allt är bra med dig! Tråkigt med din pelargon. Mina har stått i garaget hela vintern men ser ut att ha klarat sig, verkar vara slumpen i bland.

    kram louise

    SvaraRadera
  8. Så tråkigt när man mister en växt. Lemon kiss doftar så fräscht tycker jag.
    Det där med fisk och köpa rätt är en djungel. Vi äter mycket fisk och nu senast hörde jag att strömming ska man inte äta för den är full med läskigheter där följder kan bli att kvinnor får svårt att bli gravida. Då tänker jag på dottern som älskar strömming...

    Snart är det vår!
    Anna

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar. Jag blir SÅ glad!