torsdag 21 februari 2013

...och så gick startskottet!

Mitt stora mål med denna veckan var att göra vår i Lugnet. Idag har jag börjat!

Mest primulor men även lite pärhyacinter och krokusar blev det. Kvalitén är väl lite si och så men det får duga för jag hittade inget bättre. 

Det var verkligen helt underbart att stå i Lugnet igen. Flera gånger tänkte jag: Yes, äntligen!
De första fröerna är också sådda idag. Det blev paprika, tomat, basilika, rosmarin och vit rudbeckia. Sådderna får stå här inne ett tag. 
Alla auriklerna har fått ny jord och blivit rensade på vissna blad. Jag slängde en idag för den var helt rutten och full med sniglar i rotsystemet (vanliga med små hus). Det är nog den första aurikel jag slängt tror jag. Mycket tacksamma växter!
Planen är att ta hand om pelargonerna imorgon. 

För övrigt så...
  • kan jag inte låta bli att undra när det ska uppdagas att den mat som säljs som ekologisk och /eller kravodlad inte är det. Kan det finnas hästkött när det står att det är nötkött så... eller är jag misstänksam av mig?
  • gillar jag att längdskid-VM är igång nu!


Haft en bra dag?

6 kommentarer:

  1. Lycka:)). Vad härligt att få sätta igång!! Jättefint har du det i Lugnet.
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Så fint du har det och det ser helt underbart ut. Lycka!
    Ha det bäst i Lugnet.
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  3. Hmm...ja det är svårt det där med krav och ekologiskt och all annan märkning. Visst kan man undra ibland om man bara luras att köpa en dyrare vara. Ekologiskt har ju inte samma hårda krav som just krav. Vi köper mycket kravmat, kanske är man lurad, kanske inte... Det är nog svårt att generalisera...det fuskas säkert där också, som med så mycket annat. Ser mysigt ut i ditt Lugn:-)

    kram louise

    SvaraRadera
  4. mm härligt med lugnet start. Jag satt ute i solen idag,,och funderade på om jag skulle städa lite i växthuset men så gick solen igen då tappade jag gnistan.
    Håller med dig om detta med kravodlat,, man blir lite misstänksam tänk om,,med allt har man börjat fundera kan man lita på innehållsförteckningarna.
    Ha ett fortsatt gott sportlov. Kram Monica

    SvaraRadera
  5. Åh så härligt att starta upp. :) Skönt att se sol och fina växter (ser så vårligt ut plötsligt). Jag vill också starta växthussäsongen men först måste dörren bytas ut så jag får vänta. Ha en fin fredag! Kram

    SvaraRadera
  6. Så mysigt! Det gör mycket att få sätta igång att plantera och göra fint. Vi får hoppas att det snart börjar bli +grader så att våren börjar komma igång.
    Kram Therese

    SvaraRadera

Tack för att du skriver en kommentar. Jag blir SÅ glad!